SV Harskamp gooit het over een andere boeg

Al jaren bakt Harskamp er bar weinig van in de onderste regionen van het amateurvoetbal. De dorpsclub gooit het vanaf komend seizoen over een andere boeg.

Lars van Wikselaar

Ontlading bij Harskamp in 2015, met Lars van Wikselaar in het midden. Alweer even geleden. Vanaf komend seizoen moet Harskamp weer om de punten spelen (foto door Herman Stover).

De zevende plek in het seizoen 2018-2019 was voor Harskamp een eenmalige uitschieter naar boven. In de zes seizoenen daarvoor – en de twee afgebroken seizoenen erna – eindigde de zaterdagvierdeklasser steevast als tiende, elfde, twaalfde of dertiende. In één van die seizoenen eindigde de dorpsclub zelfs een keer met slechts twee punten en 102 (!) tegendoelpunten op de laatste plek. Versterkingen van buitenaf kwamen er eigenlijk zelden en een goede doorstroom vanuit de jeugd was er niet.

Slechter kon niet

En dus moest het anders, besefte ze bij Harskamp gedurende het afgelopen seizoen. Escher van Norel – oud-speler en nu lid van de technische commissie – pakte de telefoon en belde Collin Oosterholt, die op dat moment nog assistent-trainer bij Harskamp’s competitiegenoot Fortissimo was. ,,Harskamp moest wel met een verdomd goed verhaal komen. Ik kende de club natuurlijk, omdat we er met Fortissimo tegen voetbalden”, zegt Oosterholt.

De doelcijfers van de laatste zes ontmoetingen tussen beide clubs: 39-2. Aan Oosterholt de vraag of hij Harskamp nieuw leven in wilde blazen. ,,Maar het verhaal was goed en ik zei ‘ja’. Ze beseften dat het anders moest bij de club. Slechter kon het eigenlijk niet meer gaan.”

Zo vertrokken jeugdspelers regelmatig naar buurman SDS’55 in Wekerom. ,,Als het zo door zou gaan, kon Harskamp de deuren over een niet al te lange periode sluiten.”

Doelman Detmar Hardeman

Detmar Hardeman was in het rampzalige seizoen 2017-2018 eerste doelman van Harskamp. De club pakte twee punten en incasseerde 102 doelpunten. Kleine nuance: Hardeman keepte niet álle competitiewedstrijden dat seizoen (foto door Herman Stover).

Trainer met connecties

Oosterholt is, ondanks dat dit zijn eerste klus als eindverantwoordelijke wordt, in Harskampse ogen een ‘trainer met connecties’. En dus werden er snel lijntjes gelegd met voetballers uit de regio om op het aanbod van Harskamp in te gaan. ,,Daar is goed over nagedacht. En het is natuurlijk ook uit nood geboren. Iedereen binnen de club stond er achter. Maar het Harskampse gezicht mocht niet verloren gaan”, zegt Oosterholt.

Al snel ging het balletje rollen en kwam de ene na de andere speler. ,,Het begon met Michel Hol (van DTS Ede); een jongen uit Harskamp, die er in de jeugd ook heeft gevoetbald. Daarna ging het snel.”

Van Wikselaar

Andere versterkingen waren Donovan Rijlaarsdam (onder meer ex-DOVO, DTS Ede en Blauw Geel’55), Jeroen Cramer (DTS Ede) en van Fortissimo nam Oosterholt Talib Azarkan, Cas Lenoir en Jeroen Fluit mee. Verder kwam ook Anouar Haouat van Bennekom. Oudgedienden en ras-Harskampers Aldo van Norel en Danny Burgwal sluiten komend seizoen ook weer bij het eerste elftal aan en Mike van de Krol komt weer terug van CHRC.

Donovan Rijlaarsdam

Donovan Rijlaarsdam (hier spelend voor Blauw Geel'55) is één van de vele versterkingen bij Harskamp (foto door Herman Stover).

In de persoon van Lars van Wikselaar blijft er ook een sterkhouder, waarbij het niet veel had gescheeld of hij was gestopt. ,,Als er niets was veranderd, was ik mij gaan focussen op mijn trainerscarri re”, legt Van Wikselaar uit. Hij was er eigenlijk ook wel klaar mee. ,,Het was elke week weer de vraag met hoeveel we gingen verliezen, soms zelfs met dubbele cijfers. Nu kunnen we weer voor de punten gaan voetballen.”

Bij elke inkomende ‘transfer’ die Van Wikselaar de afgelopen periode in de krant vernam, sprong hij weer even op. ,,Sommige jongens kende ik al en ik weet wat ze kunnen. Ik ben hartstikke blij met deze ontwikkelingen. We zijn ook al even aan het trainen en ik merk dat het niveau een stuk hoger ligt.”

Derby’s

Aan Oosterholt nu de taak om van Harskamp op korte termijn een serieuze vierdeklasser te maken. En daarna wil de club meer. ,,Dit is pas de eerste stap. Het zou mooi zijn als we van de derby tegen SDS’55 weer een échte wedstrijd kunnen maken en op termijn hopen we dé derby tegen Otterlo weer te spelen. Daar is binnen de club een heel plan voor opgetekend.”

Het was dus lang wachten op serieuze aanwas voor het eerste elftal vanuit de jeugd. ,,Maar de komende jaren komt er hopelijk meer talent richting het eerste. Er komt in elk geval een goede lichting aan. Ik denk dat we voor komend seizoen de lat niet meteen té  hoog moeten leggen: het linkerrijtje zou mooi zijn. Al willen sommige jongens in het team meer. Die ambitie juich ik alleen maar toe. Het is in elk geval al mooi dat Harskamp weer punten gaat pakken. Daar ben ik toch wel van overtuigd”, klinkt Oosterholt vol vertrouwen.

Jubileum

In het seizoen 2022-2023 bestaat de club 75 jaar. Oosterholt: ,,Het zou toch mooi zijn als het ons lukt om in dat seizoen te promoveren naar de derde klasse.”

Op dat niveau kwam Harskamp voor het laatst in het seizoen 2010-2011 uit. Daarna werd de lijn richting de kelder van het amateurvoetbal ingezet. Maar daar moet vanaf nu verandering in komen.’’

• De Vergulde Leeuw

• Falk Bouwsystemen